اهدف ارزیابی عملکرد

هدف ارزیابی عملکرد یکی از فاکتورهایی است که ویژگی­ها و کیفیت ارزیابی­ها را تحت تاثیر قرار می­دهد (جونز، 2007). سازمان­ها در ارزیابی عملکرد کارکنان و اعضای خود در پی هدف­های مختلف و گوناگونی هستند. اهداف معمول و رایج استفاده از ارزیابی عملکرد، شامل فرآهم آوردن باز خور در مورد اشتباهات و ضعف­های گذشته، ثبت رفتارهایی که مثبت یا مفید بودند و ارزیابی کارکنان در خصوص امکان ارتقا می­باشد.

مطالب ارائه گردیده در خصوص عملکرد سازمان منتهی به ارائه اهداف ذیل جهت ارزیابی عملکرد می گردد:

  • کنترل مداوم جریان امور در سازمان و استقرار چرخه مدیریت بهره وری
  • شناسایی نقاط ضعف و قوت و مشکلات سازمان و تلاش در جهت شکوفایی و افزایش قابلیت‌ها و اصلاح فعالیت‌ها
  • بهبود تصمیم گیری در مورد حوزه و عمق فعالیت‌ها، برنامه‌ها و اهداف آینده دولت
  • بهبود تخصیص منابع و استفاده بهتر از امکانات و منابع انسانی در جهت اجرای برنامه‌های مصوب
  • ارتقای پاسخگویی در مورد عملکرد برنامه‌ها
  • ارتقای توانمندی سازمان در ارائه کمی و کیفی خدمات و رقابت پذیری در فضای ملی و بین المللی

در حقیقت هدف نهایی ارزیابی عملکرد، افزایش کارایی و اثربخشی سازمان است و از دیدگاه دیگر، مقصود عمده از ارزیابی عملکرد در سازمان‌های دولتی شامل موارد زیر می گردد:

  • شناسایی هدف‌ها و وظایف سازمان و واحدهای سازمانی آن
  • شناسایی برنامه فعالیت‌های سازمان
  • شناسایی نحوه هدایت افرادی که در سلسله مراتب سازمانی خدمت می کنند و بررسی میزان اختیارات آنان با توجه به حدود وظایفشان
  • بررسی نحوه هماهنگ بودن سازمان‌ها با واحدهای سازمانی در جهت نیل به هدف مطلوب
  • شناسایی وسایل و امکاناتی که برای انجام کار در اختیار سازمان قرار دارند.
  • شناسایی این موضوع که افراد با توجه به منابع و امکاناتی که در اختیار دارند و هزینه‌ای که به مصرف می رسانند، تا چه حد در رسیدن به هدف‌های مطلوب سازمان کوشش می‌کنند.
  • تعیین موانع، مشکلات و مسائل موجود

بنابراین می توان مقصود از اجرای برنامه ارزیابی را شناسایی وضع موجود، تعیین نقاط ضعف و قوت در ایفای وظایف و مسئولیت‌ها، تعیین و تشخیص احتیاجات آموزشی و راهنمایی سازمان‌ها در بهبود وضع کار آن‌ها دانست. در حقیقت هدف اصلی باید راهنمایی سازمان باشد و به این ترتیب درجه کارآمدی و بازده کار سازمان بالاتر خواهد رفت (مهرگان، 1383).

به صورت کلی­تر بیان شده است که اهداف فرآیند ارزیابی می­تواند به دو دسته تقسیم شود:

الف. کنترل کارمند

ب. بهبود و پرورش کارمند

مولفه­های ارزیابی عملکرد کنترل محور بر کمک به سازمان از طریق هدایت رفتار کارکنان بوسیله پاداش یا تنبیه متمرکز است. بر عکس مولفه­های ارزیابی عملکرد با جهت­گیری بهبود و پرورش کارکنان، نوعا شامل بازخورد می­باشد که به کارکنان در دستیابی به اهداف فردی و شغلی در داخل سازمان کمک می­کند(هیندوجا و لیلی[1]، 2007).

[1] Hinduja,S. Lilley,D

لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:

بررسی رابطه هوش سازمانی با عملکرد کارکنان بانک ملی ایران اداره امور شعب جنوب تهران


مشخصات

  • جهت مشاهده منبع اصلی این مطلب کلیک کنید
  • کلمات کلیدی منبع : ارزیابی ,سازمان ,عملکرد ,شناسایی ,کارکنان ,بهبود ,ارزیابی عملکرد ,پایان نامه ,مولفه­های ارزیابی ,ارزیابی عملکرد، ,عملکرد کارکنان ,مولفه­های ارزیابی عملکرد
  • در صورتی که این صفحه دارای محتوای مجرمانه است یا درخواست حذف آن را دارید لطفا گزارش دهید.

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

استیل شهاب پارکینگ طبقاتی ایران بازاریاب افسریه فروشگاه اینترنتی آی مارکت Joe تحليل افراکایا آسمان 80 ایران Stfctayt قالب های فارسی وردپرس 27